Firma SkyWest zwiększyła zamówienie E-Jetów o kolejnych 60 embraerów E175 wraz z opcją na kolejne 50 maszyn tego typu. Umowa została ogłoszona dziś (18 czerwca) w Paryżu. Wartość kontraktu opiewa na kwotę około 3,6 mld dolarów amerykańskich. Dostawy nowo zamówionych maszyn mają rozpocząć się w 2027 r.
16 nowych maszyn będzie latać pod barwami Delta Connection, a na pokład zabiorą 76 pasażerów w konfiguracji dwóch klas: 12 w klasie biznes oraz 64 w ekonomicznej. Samoloty będą obsługiwać połączenia przewoźników na zasadzie Capacity Purchase Agreement (CPA). Kolejne maszyny prawdopodobnie trafią do obsługi połączeń dla United Airlines i United Express.
Zamówione E-Jety, to E175 Plus z poprawioną wydajność paliwową o ponad 6,4 proc. w porównaniu ze zwykłym modelem E175. Lepsze osiągi maszyny są możliwe dzięki zmodernizowanym silnikom General Electric GE CF34-8E, a także nowemu kształtowi wingletów, które dodatkowo wydłużono. Warto dodać, że oprócz tego rok temu producent
ogłosił szereg ulepszeń dla E175 m.in. większe schowki na bagaż i nastrojowe oświetlenie LED, wielopasmową łączność satelitarną czy fotele Recaro.
- Jako największy właściciel i operator samolotów E175 na świecie, cieszymy się, że możemy nadal powiększać naszą flotę E175 i wzmacniać naszą pozycję w segmencie samolotów dwuklasowych. Zamówienie to pozwala nam realizować długoterminową strategię floty i nadal dostarczać najlepszy produkt regionalny w branży - powiedział Chip Childs, prezes i dyrektor generalny SkyWest.
Embraer i SkyWest ściśle współpracują od prawie 40 lat, począwszy od 1986 r., kiedy to linia nabyła pięć samolotów EMB-120 Brasilia. Pod koniec 1997 r. SkyWest świętowało 25-lecie istnienia i eksploatowało ponad 40 samolotów EMB-120. W 2013 r. partnerstwo zostało odnowione wraz z zakupem 100 samolotów E175. Obecnie SkyWest jest największym operatorem samolotów E175, posiadającym 263 maszyny tego typu.
- Cieszymy się, że dzięki temu ogromnemu zamówieniu możemy kontynuować naszą długoletnią współpracę z SkyWest Airlines. E175 jest podstawą regionalnego lotnictwa w Ameryce Północnej, a to zamówienie podkreśla zaufanie SkyWest do osiągów, niezawodności i komfortu naszych samolotów. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wspierania rozwoju i sukcesów SkyWest w nadchodzących latach - powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
SkyWest czeka także na E175-E2
Warto dodać, że SkyWest Airlines zostały pierwszą linią (tzw. lanuch customer) E-Jetów E175-E2, który wykonał pod koniec 2019 r. swój pierwszy lot techniczny. Firma zamówiła 100 samolotów E175-E2, wraz z prawami zakupu kolejnych 100 maszyn tego typu. Wartość kontraktu opiewała na kwotę 9,3 mld dolarów amerykańskich. Na razie jednak nie ma dostaw tych maszyn, bo jak nam powiedzieli przedstawiciele Embraera, czekają oni na zmianę scope clause w USA, dla którego to rynku E175-E2 miałby największe zastosowanie. Jeśli taka będzie przyznana, to wprowadzenie na rynek planowane jest w 2028 r.
W USA i Kanadzie obowiązuje tzw. klauzula zakresu/wielkości samolotu w układzie zbiorowym pracy (scope clause) czyli część umowy między linią lotniczą a związkiem zawodowym pilotów. Klauzule te są używane przez związek zawodowy dużego przewoźnika w celu ograniczenia liczby i/lub rozmiarów statków powietrznych, które linie lotnicze mogą zakontraktować regionalnym liniom lotniczym. Celem jest ochrona miejsc pracy związków zawodowych w dużych liniach lotniczych.
Flota grupy SkyWest
Do firmy SkyWest należą linie SkyWest Airlines oraz SkyWest Charter. Obydwaj przewoźnicy latają jako regionalni partnerzy Delta Air Lines, American Airlines, United Airlines i Alaska Airlines. Z flotą nieco ponad 580 samolotów SkyWest jest największym regionalnym przewoźnikiem lotniczym na świecie.
Obecnie flota SkyWest Airlines składa się w sumie z 581 samolotów: 130 bombardierów CRJ200, 137 CRJ700, 51 CRJ900 oraz 263 embraerów E175. Przewoźnik czeka na dostawę 119 maszyn: 43 samolotów CRJ700 oraz 76 embraerów E175.